Blogroll

Monday, March 18, 2024

ASPEK KAJIAN SENI BAHASA (KOMPONEN SASTERA)

BY Eppy Sensei IN No comments

 


1.TEMA 
- Isu utama atau persoalan pokok dalam sesebuah karya sastera.
- Merupakan bentuk pemikiran pengarang yang ingin disampaikan melalui karyanya.

2. PERSOALAN
- Isu atau pemikiran sampingan yang ingin disampaikan oleh penulis dalam karya di samping tema
- Dapat dikesan melalui peristiwa-peristiwa yang berlaku dalam karya
- Terdapat lebih daripada satu persoalan

3. NILAI
- unsur ketinggian pekerti yang dapat dikesan oleh pembaca terhadap tindakan watak.

4. PENGAJARAN
- unsur teladan dan mesej yang dikesan oleh pembaca berdasarkan peristiwa berlaku dan tindakan watak.

5. NADA
- perasaan yang terdapat dalam sesebuah karya sastera yang berbentuk puisi terutamanya sajak
- contoh : nada sedih, marah, cinta, patriotik dan lain-lain

6. BENTUK
- pola, struktur atau susunan kata-kata dalam sesebuah karya puisi

7. RIMA
- persamaan bunyi suku kata terakhir antara dua baris atau lebih dalam karya puisi
- rima akhir : persamaan pada akhir baris puisi
- rima tengah : persamaan pada tengah baris puisi

8. GAYA BAHASA
- pemilihan dan susunan kata-kata yang digunakan oleh penulis
- terdapat beberapa unsur pemilihan dan susunan kata yang biasa digunakan

a) Diksi - pemilihan dan penggunaan kata sesuai dengan maksud yang hendak disampaikan oleh penulis dalam karyanya

b) Hiperbola - perbandingan atau perlukisan melampau [suaranya bagaikan singa, kesabaran suaminya itu meledak..]

c) Metafora - bentuk gaya bahasa kiasan atau perbandingan diungkapkan secara terus menggunakan dua perkataan yang berlainan maksud. Dari segi makna, dua perkataan itu membawa satu makna.

d) Anafora - unsur perulangan kata pada awal baris dalam puisi

e) Epifora - unsur perulangan kata pada akhir baris dalam karya puisi

f) Repitasi - gaya bahasa perulangan dalam karya prosa. Contohnya,  perulangan kata dalam satu ayat, perulangan kata serta perulangan ayat dalam perenggan.

g) Inversi - susunan kata dalam ayat yang tidak mengikut susunan yang biasa atau dikenali juga dengan susunan kata terbalik

h) Simile - gaya bahasa perbandingan dengan mengguanakn kata banding seperti, bak, bagai, umpama dan seumpamanya

i) Personafikasi - pemberian sifat-sifat manusia sama ada dari segi perasaan, perwatakan atau perbuatan kepada objek-objek lain

9) LATAR
ruang masa, tempat atau persekitaran iaitu masyarakat yang mendasari sesuatu peristiwa dalam karya
menjadikan sesuatu persitiwa lebih konkrit, realistik dan tidak kosong.

a) Latar Masa - ruang zaman, musim, hari atau waktu sesuatu peristiwa berlaku. Dapat dikesan melalui penceritaan penulis, dialog watak atau gambaran suasana.

b) Latar Tempat - terdiri daripada perlukisan tempat semulajadi dari segi geografi dan semulajadi seperti bukit, hutan, sungai, laut atau tempat yang menggambarkan ciri-ciri budaya seperti rumah, masjid, padang, istana dan sebagainya

c) Latar Masyarakat - ciri-ciri sesebuah masyarakat yang terdapat dalam sesebuah cerita. Dapat dikesan melalui penceritaan penulis, tindakan serta pemikiran watak-watak dalam cerita berkenaan.

10) PLOT
jalinan atau hubungan peristiwa dalam sesebuah karya prosa berdasarkan hukum sebab dan akibat
Sesuatu peristiwa yang berlaku boleh menyebabkan berlakunya satu peristiwa lain yang lebih rumit atau sebaliknya
empat peringkat utama :

a) Permulaan / eksposisi - penulis mendedahkan watak, latar dan juga masalah yang dialami oleh watak berkenaan, namun peringkat ini tidak semestinya berada pada permulaan cerita.

b) Perkembangan / perumitan - konflik dan ketegangan telah timbul di antara watak dengan watak utama. Merupakan peringkat paling panjang kerana semakin panjang cerita tersebut, konflik menjadi semakin rumit.

c) Konflik - pertentangan antara watak dengan watak lain atau antara watak dengan alam dan haiwan akibat daripada sesuatu permasalahan yang timbul. Wujudnya rentetan peristiwa. Ia juga menimbulkan unsur-unsur ketegangan dalam cerita

d) Kemuncak / klimaks - peringkat akhir konflik dan ketegangan kerana konflik antara watak dengan watak utama mencapai peringkat paling tegang dan rumit. Selepas peringkat ini, sebahagian besar atau semua konflik selesai

e) Pengakhiran / antiklimaks - peringkat penyelesaian konflik dan ketegangan mulai hilang. Biasanya terdapat pada bahagian akhir cerita dan perkembangannya agak pendek

11) TEKNIK PENCERITAAN
- cara atau kaedah seseorang penulis menyampaikan cerita dalam karya prosa. Terdapat 4 kaedah :

a) Pemerian - teknik yang paling tua dan paling banyak digunakan. Penulis telah bercerita secara langsung tentang apa sahaja sama ada peristiwa, watak dan perwatakan atau latar cerita tersebut

b) Dialog - percakapan dua orang watak atau lebih akan berbalas kata. Pembaca akan dapat mengetahui sesuatu peristiwa, watak dan perwatakan serta latar melalui dialog antara watak

c) Monolog Luaran -  percakapan watak dengan dirinya sendiri dengan mengeluarkan suara sama ada kuat atau hanya dapat didengari oleh dirinya sahaja.

d) Mololog Dalaman - percakapan di dalam minda atau fikiran watak dengan dirinya sendiri dan tidak mengeluarkan suara

12) TEKNIK PLOT
- cara atau kaedah seseorang penulis menyusun peristiwa dalam karya prosa untuk menentukan bahawa plot sesebuah cerita mengikut kronologi atau tidak

a) Imbas Kembali - penceritaan semula sesuatu peristiwa yang pernah berlaku pada masa lepas. Boleh diimbas secara langsung melalui pemerian penulis atau secara tidak langsung melalui pemikiran atau dialog watak

b) Imbas Muka - bayangan peristiwa yang akan berlaku dan wujud dalam fikiran atau minda watak dalam bentuk angan-angan, mimpi atau jangkaan watak itu

c) Kejutan - peristiwa yang berlaku secara tidak disangka-sangka sama ada oleh pembaca atau watak

d) Suspens - keadaan tegang atau cemas dalam sesuatu peristiwa yang dirasakan oleh pembaca atau watak dalam cerita yang mengalami peristiwa berkenaan

13) WATAK
- pelaku atau pelakon dalam sesebuah cerita
- terdiri daripada manusia biasa, binatang, benda ataupun makhluk lain seperti jin, peri, raksasa dan sebagainya

a) Watak Utama - Watak yang menjadi tumpuan dan berperanan penting dari awal hingga akhir cerita

b) Watak Sampingan - Watak pembantu yang membantu watak utama dalam membangunkan sesebuah cerita.

c) Watak Protagonis - watak baik atau watak putih dan berpegang pada kebenaran

d)  Watak Antagonis - watak jahat atau watak hitam dan menjadi penentang terhadap nilai hidup watak protagonis

e) Watak Bulat/bundar - memiliki sifat manusia biasa dalam kehidupan harian, iaitu tidak sepenuhnya jahat dan tidak pula sepenuhnya baik

f) Watak Dinamik - Tingkah lakunya boleh berubah-ubah sama ada dalam situasi yang kurang baik kepada yang lebih baik atau sebaliknya mengikut perkembangan cerita

g) Watak Pipih - diperkenalkan oleh pengarang melalui sesuatu aspek peribadinya sahaja. Kalau mulanya jahat, sampai habis cerita masih jahat.

h) Watak Statik - Watak yang tidak mengalami sebarang perubahan mengikut arus perkembangan cerita

14) PERWATAKAN
- gambaran dan sifat yang dimiliki oleh watak yang boleh dilihat daripada aksi atau dialog yang digarap oleh pengarang





0 comments:

Post a Comment